بخش آموزش الکترونیکی

ساخت وبلاگ
آموزش الکترونیکی تلفیقی در برابر با آموزش الکترونیکی اولیه

قبل از حرکت به سمت پیاده سازی آموزش الکترونیکی بایستی چند نکته مهم زیر را مدنظر داشت.

۱- اگرچه به نظر می رسد با توجه به سرعت توسعه آموزش الکترونیکی به هرحال آموزش آینده با استفاده از این تکنولوژی ارائه شود به گونه ای که یکی از صاحبنظران علم مدیریت یعنی پیتر دراکر پیش بینی می کند که ظرف ۲۰ سال آینده دانشگاه های فعلی به سرزمین هایی متروک تبدیل خواهند شد، اما باید توجه داشت که غالب حرکت ها به سمت استفاده از آموزش الکترونیکی، لااقل تاکنون یک انتخاب بوده اند و نه یک اجبار، بدین معنی که مؤسسات مختلف، پس از بررسی مزایا، معایب و جنبه های مختلف آموزش الکترونیکی تصمیم به حفظ روش سنتی موجود و یا حرکت به سمت استفاده از روش های نوین آموزش الکترونیکی می گیرند.

۲- عنصر تکنولوژی ارتباطات در ارائه آموزش بروش آموزش الکترونیکی صرفاً یک وسیله در جهت ارائه آموزش است و نه هدف از آموزش؛ بنابراین مؤسسات آموزشی در حرکت به سمت آموزش الکترونیکی، بایستی بیشتر تکیه بر بهینه کردن روش های ارائه آموزش از طریق این روش باشند تا بهینه کردن جنبه های الکترونیکی و رسانه های ارتباطی، کما اینکه تحقیقات نشان می دهد کیفیت رسانه های ارتباطی ممکن است در دسترسی سریع و آسان تر به مطالب ارائه شده مؤثر باشد اما عامل اصلی در موفقیت این روش، محتوای مطالب ارائه شده و چارچوبی است که فراگیر در قالب آن به سمت کسب آموزش سوق داده می شود؛ بنابراین مؤسسات آموزشی بایستی بیشتر به فکر توسعه روش های آموزش نوین باشند تا توسعه ارتباطات، زیرا توسعه ارتباطات، هدیه ای است که از طرف پیشرفت تکنولوژی به جامعه حال و آینده اعطاء خواهد شد.

یکی از صاحبنظران علم مدیریت یعنی پیتر دراکر پیش بینی می کند که ظرف ۲۰ سال آینده دانشگاه های فعلی به سرزمین هایی متروک تبدیل خواهند شد.

از طرفی مطالعات نشان می دهند که متأسفانه اختلاف فاز قابل توجهی بین توسعه سیستم های ارتباطی و توسعه نظام های آموزشی برای استفاده مناسب از این پیشرفت در جهت توسعه امر آموزش وجود دارد.

۳- همان گونه که قبلاً ذکر شد، عنصر تکنولوژی ارتباطات در ارائه آموزش به روش آموزش الکترونیکی، صرفاً یک وسیله است و نه هدف؛ یعنی نبایستی تصور کرد که آموزش الکترونیکی می خواهد نقش مدرس را محو یا کمرنگ کند و رسانه های ارتباطی را به جای او قرار دهد. بلکه میزان نقش و فعالیت لازم از طرف مدرس در آموزش الکترونیکی، نه تنها کمتر از روش سنتی نیست، بلکه بر طبق بررسی های انجام شده، میزان زمان صرف شده توسط مدرس در روش آموزش الکترونیکی، ۲ تا ۳ برابر روش سنتی است.

از طرف دیگر، یکی از جنبه های اساسی آموزش الکترونیکی، تحولی است که در نقش مدرس ایجاد می کند. در این روش، نقش مدرس، از یک منبع دانش تبدیل می شود به یک فراهم کننده دانش و جهت دهنده به سمت کسب آموزش موردنیاز و به عبارت دیگر در این روش مدرس برای رفع گرسنگی به او ماهی نمی دهد بلکه، ماهیگیری را به او آموزش می دهد؛ بنابراین قبل از حرکت به سمت آموزش الکترونیکی بایستی این تغییر دید نسبت به مدرس، در خود او و همچنین در فراگیر نظام آموزشی ایجاد شود تا فعالیت های بعدی در چارچوب این دید انجام شوند.

۴- استفاده از روش آموزش الکترونیکی، مخصوصاً به شکل کامل آن یعنی رسیدن به نقطه ای که فراگیر، احتیاجی به مراجعه به محل آموزش نداشته باشد و بتواند همه فرآیندهای پروسه آموزش را از راه دور انجام دهد، احتیاج به فراهم آوردن زیرساخت های متعدد ارتباطی، فنّاورانه و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده از این شیوه دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روش، این ساختارها لااقل تا یک حد قابل قبول فراهم شود والا موجب سرگردانی و سردرگمی فراگیر و کاهش چشمگیر کیفیت آموزش ارائه شده خواهد شد.

ادامه دارد....

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

منبع: چارگون

فناوری اطلاعات و آموزش الکترونیک

بستر مناسب جهت پیشرفت فناوری فراهم است و آموزش نیز پا به پای آن در حال رشد و تغییر در شیوه های تدریس می باشد. اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به الویت ها در آموزش توسط فناوری های نوین یا همان آموزش مجازی است...

حوزه کاربرد آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی شامل تمامی فعالیت‌های آموزشی می‌باشد که توسط افراد یا گروه‌ها، آنلاین و یا آفلاین، به صورت هم زمان و یا غیر هم زمان از طریق رایانه های متصل به یک شبکه یا مجزا و یا هرگونه ابزار الکترونیکی دیگر انجام می پذیرد....

مقدمه ای بر محیط های یادگیری آموزش الکترونیکی

محیطهای یادگیری مجازی این حسن را دارند که ارتباط آنلاین بین استاد و دانشجو را فراهم می کنند و به سیستمهای آموزشی اطلاق می شوند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در یادگیری سهم دارند...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 108 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:30

خلاصه: سازندگان یک فرایند شاد و جذاب باید در تمامی فرایند تولید محتوا احساس مشابهی داشته باشند، فردی عصبانی و بی حوصله چگونه خروجی جذابی را تولید کند.
در مطلب قبل عنوان شد که فردی که می خواهد یک فرایند شاد را بسازد باید از ساختن آن احساس شادی و لذت داشته باشد. سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. در ادامه به راهکارهای عنوان شده می پردازیم.


در مطلب قبل به ساده سازی محتوا اشاره نمودیم، مطلب قبل را از اینجا بخوانید.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(2)

در ساده سازی محتوا عنوان شد که اگر شما با گروهی که تولید کننده محتوای آموزش الکترونیک هستند مشغول به کار باشید نباید به روز بودن اطلاعات را فراموش کنید. با این کار نه تنها توانایی پاسخگویی به نیازهای افراد را خواهید داشت بلکه می توانید مطالب مرتبط با یکدیگر را در یک گروه دسته بندی کنید.

دسته بندی مطالب و محتوا در گروه های مختلف درصد خطا را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همچنین سرعت کار در تولید محتوا را افزایش می دهد. به هنگام دسته بندی، امکان جایگزینی اشتباه ماژول ها در بخش های مختلف ساختن محتوا به حداقل خواهد رسید.

در صورتی که برای یک سازمان ماژول خاصی را تدوین می کنید بهتر است از برند همان سازمان استفاده کنید چرا که بر روی ذهن یادگیرندگان اثربخشی بالایی دارد. اگر بدانند که ماژول آموزشی مختص به همان سازمان ایجاد شده است، سبب می شود تا احساس منحصر به فرد بودن به یادگیرندگان منتقل شود. در نتیجه درک از محتوا بالاتر رفته و می توانید محبوبیت را برای نام تجاری خود ایجاد کنید.

در نتیجه منظور از ساده سازی دسته بندی، دسته بندی اطلاعات در قسمت های مختلف است. به عنوان مثال کتابخانه ای را در نظر بگیرید که کتاب های مربوط به هر بخش در قفسه های مرتبط به خود قرار گرفته اند در نتیجه دسترسی به آن ها سریع تر انجام می شود. این موضوع در آموزش الکترونیک نیز صادق است خصوصا زمانی که در فکر تهیه و تدوین یک دوره آموزشی بزرگ هستید. در نهایت زودتر به نتیجه مورد نظر خود رسیده و لذت بیشتری را خواهید برد.


اجتماعی بودن
در این روش باید به دنبال ایجاد شبکه های اجتماعی باشید تا با استفاده از آن بتوانیم افراد را برای به اشتراک گذاری ایده هایشان تشویق کنیم تا به راحتی به مطالعه ایده ها پرداخته و با یکدیگر همکاری های مستمری داشته باشند. قانون 70:20:10 همیشه به عنوان یک مشکل وجود داشته و این گونه بیان می شود که 10% دانش های به دست آمده توسط افراد از طریق فرآیندهای رسمی است مانند کلاس های دانشگاه، 20% از طریق مشاهده دیگران به دست آمده و در نهایت 70% این دانش ها در حین کار به دست می آیند.

قانون 70:20:10 همیشه به عنوان یک مشکل وجود داشته و این گونه بیان می شود که 10% دانش های به دست آمده توسط افراد از طریق فرآیندهای رسمی است مانند کلاس های دانشگاه، 20% از طریق مشاهده دیگران به دست آمده و در نهایت 70% این دانش ها در حین کار به دست می آیند.

این موضوع عینا در تولید یک آموزش الکترونیک نیز دیده می شود، افراد به تولید یک الگوی آموزشی پرداخته و سایرین از آن استفاده می کنند. داشتن ایده های جدید برای ایجاد آموزش های نو به منظور افزایش یادگیری یادگیرندگان بسیار فوق العاده است اما در ارتباط بودن افراد و همفکری و همکاری آن ها علاوه بر تسریع در پیشرفت موجب القا الگوهای جدیدتری به آن ها می شود. به همین دلیل تعامل افراد امری ضروری و با اهمیت به شمار می آید و این در کار سازندگان محتوای آموزش الکترونیک نیز صادق است. ارائه پیشنهادات و به اشتراک گذاری ایده ها موجب بهبود در کار می شود. به راحتی می تواند انواع تبادل نظرها را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و ... مشاهده کنید.


کار خود را با یک نام تجاری شهرت جهانی ببخشید!
در ایجاد واحدهای آموزش الکترونیک داشتن یک نام تجاری را فراموش نکنید. در صورتی که برای یک سازمان ماژول خاصی را تدوین می کنید بهتر است از برند همان سازمان استفاده کنید چرا که بر روی ذهن یادگیرندگان اثربخشی بالایی دارد اگر بدانند که ماژول آموزشی مختص به همان سازمان ایجاد شده است، سبب می شود تا احساس منحصر به فرد بودن به یادگیرندگان منتقل شود. در نتیجه درک از محتوا بالاتر رفته و می توانید محبوبیت را برای نام تجاری خود ایجاد کنید.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(2)


در نظر داشته باشید که با استفاده از یک نام تجاری معتبر برای محصول خود به افراد دیگر اجازه سوء استفاده و یا فروش به سایر شرکت ها را نخواهید داد.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

مطلب بیان شده نوشته خانم Juliette Denny در تاریخ 12 مارچ 2015 است. مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. ...

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک (2)

کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ...

 نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک (3)

وجود مالتی مدیا در حین کار و به صورت لینک می تواند دانش یادگیرنده را در خصوص موضوعی افزایش داده و جذابیت را برای او فراهم کند. خارج کردن ارائه از حالت خشک و رسمی و تبدیل آن به سناریویی دلنشین موجب توجه بیشتر افراد به ارائه شما می شود.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 1:37

خلاصه: کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ... هستند اما آنچه در تمامی وسایب الکترونیکی آن ها را به خود جذب می کند صفحه نمایش و دیجیتالی بودن آن هاست، صحیح است که کودکان امروز دچار آسیب خواهند شد اما می توان از این کشش کودکان برای آموزش آن ها استفاده نمود.


در مطلب قبل عنوان شد که کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ... هستند اما آنچه در تمامی وسایب الکترونیکی آن ها را به خود جذب می کند صفحه نمایش و دیجیتالی بودن آن هاست، صحیح است که کودکان امروز دچار آسیب خواهند شد اما می توان از این کشش کودکان برای آموزش آن ها استفاده نمود.

eleaing


این مطلب و مطلب پیشین را که می توانید از اینجا (لینک مطلب ) مطالعه فرمائید سعی دارد بدین سوال پاسخ دهد که "چگونه می توان منابع آموزشی مختلف را تلفیق کرد تا به یک تعامل جذاب و اثربخش دست یافت؟" ما در اینجا به خوب یا بد بودن تکنولوژی نپرداخته ایم بلکه باید آموخت که چگونه می توان محتواهای مختلف دیجیتالی را ترکیب کرد تا در آموزش به صورت موثرتری از آن ها بهره گرفت. ترکیب کردن این نوع ابزار باید به گونه ای باشد تا جذب کودکان را به خود بیشتر کند.

 

پیش از این به مواردی چون:

استفاده از فیلم های کوتاه، استفاده از پادکست ها اشاره شد در ادامه 2 مورد دیگر آمده است.
- بازی ها و آزمایشگاه های مجازی را فراموش نکنید.
تمام دنیای دیجیتال به پاورپوینت و ... ختم نمی شود. در حقیقت بازی های تعاملی بسیاری وجود دارد که تمرکز کودکان را بیشتر از فیلم ها به سوی خود جذب می کند. به عنوان مثال سایت های بسیاری وجود دارد که یادگیری کودکان را مبنی بر بازی های آنلاین رایگان فراهم می آورد. از جمله این سایت ها می توان به Sponge lab اشاره داشت که بازی ها و آزمایشگاه های مجازی زیادی را در اختیار کودکان قرار می دهد و می تواند از این طریق محتوای علمی بالایی را به کودکان منتقل کند. این سایت مواد آموزشی مورد نیاز را در قالب بازی های برتر شبیه سازی کرده است. به عنوان مثال برای کلاس علوم، بدن انسان را کاملا شبیه سازی کرده تا بچه ها بتوانند تعاملی اثربخش با بدن انسان و آناتومی قسمت های مختلف آن داشته باشند. همچنین بسیاری از بازی های ریاضی آنلاین و رایگان نیز در اختیار کودکان قرار داده شده است.


- فعالیت های گروهی مجازی را در دستور کار خود قرار دهید.
در این مورد می توان گروه هایی را تشکیل داد که با استفاده از ابزار آنلاین، اطلاعات خود را به صورت مشترک در اختیار یکدیگر قرار داده و به همکاری  بپردازند. برای این منظور سایت های مختلفی وجود دارد که کودکان بتوانند در آن به جستجو پرداخته و در عین حال تحت نظارت معلم خود به تبادل اطلاعات بپردازند.


بسیاری از سایت های بزرگ که متعلق به آموزش و پرورش هستند به کودکان این امکان را می دهند که در یک محیط امن و با توجه به رده سنی عضو شده و در آن به فعالیت بپردازند. در صورتی که به عنوان یک معلم به دنبال راهی برای بهبود آموزش هستید این نکات را فراموش نکنید.


در انتخاب سایت هایی که فرزندانتان در آن عضو می شوند چند نکته اساسی را در نظر داشته باشید اگرچه اکثر سایت های ارائه شده در این زمینه این نکات را دارا می باشند.
1. اولین مورد در خصوص سایت ها این است که امکان جستجو و گشت و گذار گروهی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا بتوانند یک پروژه را به صورت گروهی انجام دهند.
2. معلمان در محیطی بتوانند امکان گفتگو با دانش آموزان را داشته باشند و در مورد تجربه مشترکی که به دست آورده اند به مباحثه بپردازند.
3. امکان صحبت دانش آموزان با معلم فراهم باشد. این امکان می بایست در حین مشاهده متن یا پروژه خاص نیز وجود داشته باشد.
برای بهبود فرآیند آموزشی و تسهیل آن معلمان می توانند از کوئیز گرفتن به صورت آنلاین استفاده کنند و به دانش آموزان نمره بدهند. امتیازدهی به صورت گروهی سبب می شود تا رقابت بین کودکان افزایش یابد و تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.
امتیازدهی به صورت گروهی سبب می شود تا رقابت بین کودکان افزایش یابد و تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.

سوتیتر
همچنین می توانند از والدین فرزندان برای دیدن کار آن ها دعوت به عمل آورند تا کودکان برای انجام کار بهتر تشویق شوند.
با انتخاب منابع آنلاین مناسب به عنوان یک معلم می توانید کلاسی با یادگیری هر چه بهتر فراهم کنید. شاید انجام این فرآیند سخت به نظر آید امام امکانات ارائه شده از سوی اینترنت می تواند تحول در کلاس های آموزشی را به دنبال داشته باشد.

eleaing
همچنین می توان با استفاده از وسایل دیجیتالی مانند Wi-Fi در هر نقطه ای که قرار دارید دسترسی به اینترنت را فراهم کرده تا آموزش های مختلف و متنوعی را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.
________________________________________

  

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک

دوره های مجازی این کمک را به سازمان ها می کنند تا بتوانند علاوه بر ارتقای سطح علمی و مهارت های فردی افراد، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی آن ها را نیز به همراه دارد. اما چگونه یک دوره طراحی کنیم؟

آموزش مبتنی بر سناریو

هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 113 تاريخ : پنجشنبه 13 اسفند 1394 ساعت: 13:12

چکیده: مطلب بیان شده نوشته خانم Juliette Denny در تاریخ 12 مارچ 2015 است. سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است.

هدف عنوان این مطلب آن است که بتوانید در قالب یک فرد سازنده آموزش برنامه توسعه آموزش الکترونیک را با نهایت جذابیت ارائه کنید. به بیان دیگر سازندگان محتوا علاوه بر مقدار مبلغ دریافتی بتوانند یک دوره آموزشی لذت بخش را برای خود ایجاد کنند.

سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. اما در مورد سازندگان این آموزش صحبتی به میان نیامده چرا که سازندگان آموزش الکترونیک به عنوان عنصر اصلی این نوع یادگیری خود باید از آن لذت ببرند تا بتوانند حسی متقابل را به یادگیرندگان القا کنند.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

چطور می توان برنامه توسعه آموزش الکترونیک را با بازی همراه کرد؟؟
این روزها تمامی افراد به این نتیجه رسیده اند که ماژول های تشکیل دهنده آموزش الکترونیک باید از جذابیت کافی برای یادگیرندگان برخوردار باشند. این نوع آموزش باید به گونه ای تدوین شود تا با حداکثر سرعت بتواند افراد علاقه مند به خود کند، قدرت تخیل آن ها را بالا برده و افراد به فکر کردن وادار کنند. حال اگر بخواهیم آموزشی با حداکثر جذابیت ارائه کنیم باید از بازی، روش های یادگیری اجتماعی و ساز و کارهای بازی استفاده کنیم و یا اینکه راه هایی را برگزینیم که تمامی این موارد را به صورت ترکیبی در اختیار ما بگذارد.


به نظر می رسد که در صنعت یادگیری حفره ای به چشم می خورد. به طور کلی اگر بخواهیم آموزش الکترونیک را به صورت خلاق و جذاب ارائه دهیم باید به سازندگان هم توجه کنیم. آیا به سازندگان و توسعه دهندگان این آموزش فکر کرده اید؟ آیا کارشناسان و افراد حرفه ای در این زمینه نباید در این روند لذت ببرند؟ نویسنده معتقد است زمانی یک آموزش یا الگو برای افراد جذاب خواهد بود که در قدم اول سازنده فرآیند لذت کافی را برده باشد.

این نوع آموزش باید به گونه ای تدوین شود تا با حداکثر سرعت بتواند افراد علاقه مند به خود کند، قدرت تخیل آن ها را بالا برده و افراد به فکر کردن وادار کنند. حال اگر بخواهیم آموزشی با حداکثر جذابیت ارائه کنیم باید از بازی، روش های یادگیری اجتماعی و ساز و کارهای بازی استفاده کنیم و یا اینکه راه هایی را برگزینیم که تمامی این موارد را به صورت ترکیبی در اختیار ما بگذارد.

اگر در ساخت آموزش الکترونیک و یا هر الگوی دیگری، جذابیت را چاشنی کار کنند می توانند سرمایه گذاری ذهنی بیشتری روی آن داشته باشند. این امر تنها مرتبط با آموزش الکترونیک نشده اما از آنجایی که موضوع اصلی در این مطلب آموز الکترونیک است ساخت واحدهای الکترونیک جذاب موجب می شود طراحان آموزش های حرفه ای بیش از قبل خود را درگیر کار کنند تا بتوانند افراد بیشتری به سوی خود جلب کنند بدون آن که تکراری شدن در میان باشد.


نویسنده به عنوان مدیر عامل شرکت فناوری های آموزشی بیان می دارد که قرن 21 با تمام تکنولوژی های موجود آن زمانی برای تغییر در روند توسعه ساختار آموزش الکترونیک است.


در این اقدام می توان به برخی از راهکارها از جمله Gamification پرداخت.
این موضوع در تمام مستندات ثابت شده که استفاده از بازی سازی در ایجاد آموزش الکترونیک سبب ایجاد تعاملی بهتر با یادگیرندگان خواهد شد. چرا از نظر برخی افراد تولید کنندگان و یا توسعه دهندگان آموزش الکترونیک در ازای آپلود یک متن زیبا، یا خلق اسلایدی زیبا و یا حتی استفاده از تصویی منحصر به فرد در پروژه و ... مستحق دریافت جوایزی ارزشمند نیستند؟؟


اگر تولید یک برنامه الکترونیک همانند تولید یک بازی در نظر بگیرید و سازندگان محتوا بتوانند در ازای تولید واحدهای آموزشی هدایایی را دریافت کنند به زودی خواهید دید که در اوج موفقیت به سر می برید چرا که بیشترین بازدهی را در ساعات کاری خواهید داشت. همچنین می توانید تیمی با روند رو به رشد داشته و در نهایت بهترین تیم را در کنار خود داشته باشید که از بالاترین انگیزه برخوردار هستند به صورتی که حرکت سریع به سمت موفقیت را احساس خواهید کرد.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

ساده سازی محتوا را در نظر داشته باشید!
اگر شما با گروهی که تولید کننده محتوای آموزش الکترونیک هستند مشغول به کار باشید نباید به روز بودن اطلاعات را فراموش کنید. با این کار نه تنها توانایی پاسخگویی به نیازهای افراد را خواهید داشت بلکه می توانید مطالب مرتبط با یکدیگر را در یک گروه دسته بندی کنید. (به عنوان مثال قرار دادن تصاویر مرتبط با هم در یک گروه و ...)


ادامه دارد...

 بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

دوره های آموزش استفاده از موبایل

این مطلب نوشته Christopher Pappas در تاریخ 14 ژانویه 2015 است. به لطف محبوبیت رو به رشد تلفن های همراه در سال های اخیر افراد بیشتری به سمت استفاده از دستگاه هایی همچون اسمارت فون ها، تبلت ها رفته و با به کارگیری آن ها به صورت روزانه به جذب دانشی ارزشمند

افزایش اثر بخشی دوره

قرار دادن افراد در جایگاه های مختلف حتی به عنوان مربی می تواند به عنوان انگیزه ای در یادگیری محسوب شود. همچنین تشکیل گروه های بحث می تواند علاوه بر آنکه موجب رد و بدل شدن نظرات بین افراد می شود بلکه راهی برای انجام تکالیف و استفاده از اینترنت است.

MOOCs برای حرفه ای ها (2)

MOOCs مخفف Massive Open Online Course است در دوره های MOOCs چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش است تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه ها را در اختیار دانشجویا

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 87 تاريخ : پنجشنبه 13 اسفند 1394 ساعت: 13:12

خلاصه: MOOCs مخفف Massive Open Online Course است در دوره های MOOCs چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش است تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه ها را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

با توجه به گزارش های عنوان شده به نظر می رسد دوره های MOOCs در بین دانشجویان با زندگی حرفه ای رواج یافته و طرفدار بیشتری دارد. در این رابطه آقای Brandon Alco به عنوان مدیر پروژه یکی از طرح های جهانی به نام Penn می گوید: "این دوره ها به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و افزایش توانمندی های حرفه ای برای افراد است و نه صرفا یک ابزار آموزشی

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧

در مطلب قبل چند مورد پایگاه آموزش دوره های MOOCs را بررسی نمودیم همچنین در مورد طول دوره این دسته از دوره ها گفتگو شد، مطلب قبل را می توانید از اینجا مطالعه کنید


با توجه به گزارش های عنوان شده به نظر می رسد دوره های MOOCs در بین دانشجویان با زندگی حرفه ای رواج یافته و طرفدار بیشتری دارد. در این رابطه آقای Brandon Alco به عنوان مدیر پروژه یکی از طرح های جهانی به نام Penn می گوید: "این دوره ها به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و افزایش توانمندی های حرفه ای برای افراد است و نه صرفا یک ابزار آموزشی" در واقع استفاده از این دوره ها بیشتر به منظور یافتن شغل بهتر و دیده شدن در بازار جهانی است و نه فقط برای گذراندن دوره ای جدید و یادگیری فیلدی متفاوت.


برترین پلتفرم های MOOCs
خلبانی، به عنوان محبوب ترین دوره های MOOCs در قالب دوره های برتر مانند EDX و COURSERA ارائه شده است که چندین هزار نفر در آن شرکت کرده و علاوه بر آن ها صدها نفر نیز سالانه آن را امتحان می کنند (پس از پایان دوره و به صورت خودخوان). شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت این دوره ها ارائه آن ها توسط اساتید برتر با بالاترین کیفیت استاندارد بوده که در سراسر دنیا در اختیار افراد قرار گرفته است.


شاید به نظر برسد که دوره های خلبانی لزوما راهی برای رسیدن به صنعت و یا تخصص خاصی نیست اما برای مناطق خاصی مفید باشد. (اگر چه می توان گفت برخی افراد تنها به دلیل جذابیت در این رشته، به یادگیری آن می پردازند.)

از دیگر دوره های مورد توجه در دنیا دوره هایی است که توسط کشورهای مهاجرپذیر ارائه می شود به طور مثال دوره Upskilled استرالیا، این دوره که در جهت بالا بردن مهارت های کاری مورد توجه قرار گرفته است، برای استخدام در استرالیا از نیازهای اولیه محسوب می شود و مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است، چرا که آن ها را با مهارت های زیادی در جهت پیشرفت شغلی آشنا می کند.

از دیگر موضوعای که بسیار مورد توجه قرار گرفته دوره های Udacity و Udemy بوده که استقبال فراوانی از آن شده و شباهت زیادی به دوره های مهارت کاری دارند. این دو دوره توسط حرفه ای ها ارائه شده اند.

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧

از دیگر دوره های مورد توجه Upskilled استرالیا بود که در جهت بالا بردن مهارت های کاری مورد توجه قرار گرفته و برای استخدام شدن در استرالیا از نیازهای اولیه محسوب می شود و چه به صورت آنلاین و چه به صورت سنتی مورد استقبال واقع شده است چرا که آن ها را با مهارت های زیادی در جهت پیشرفت شغلی آشنا می کند.

با توجه به تنوع رو به رشد آموزش و پرورش و آموزش های حرفه ای که گزینه های متعددی را به کلاس های آنلاین اضافه می کند، دانشجویان مدرن امروزی و یادگیرندگانی که برای زندگی عمومی خود نیاز به افزایش مهارت دارند، با این دسته از دوره ها فرصت های زیادی دارند تا بتوانند طیف گسترده ای از آموزش ها را دریافت کرده و فرصت های شغلی بهتری را به دست آورند.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی از دوره ها توسط دولت ها ایجاد شده و هزینه صرف شده در منطقه ای خاص به کار برده می شود که می توان به اقدام استرالیا در جهت افزایش بهبود نتایج آموزشی اشاره داشت. ( این دوره ها به خصوص در کشورهای مهاجر پذیر مورد استقبال قابل توجه قرار گرفته است).

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧


با توجه به تنوع رو به رشد آموزش و پرورش و آموزش های حرفه ای که گزینه های متعددی را به کلاس های آنلاین اضافه می کند، دانشجویان مدرن امروزی و یادگیرندگانی که برای زندگی عمومی خود نیاز به افزایش مهارت دارند، با این دسته از دوره ها مطمئنا فرصت های زیادی در اختیارشان قرار دارد تا بتوانند طیف گسترده ای از آموزش ها را دریافت کرده و فرصت های شغلی بهتری را به دست آورند. بالا رفتن کیفیت استاندارد آموزش به صورت ثابت می تواند فرصت های شغلی را افزایش داده تا افراد بتوانند براساس حرفه مورد علاقه خود آموزش ببینند.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی  

تنظیم: مرجان سلیمانیان

MOOCs برای حرفه ای ها

دوره های MOOCs به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به آموزش دوره های پایه ای اشاره کرد...

دوره های آنلاین برای حرفه ای ها (2)

ایجاد تنوع در شیوه آموزش مانند استفاده از بازی های فکری، آموزش های تلفیقی و در نظر گرفتن دوره ها حتی برای نوجوانان می تواند به گسترش این نوع ـموزش و حرفه ای شدن در آن کمک کند.

17 منبع فوق العاده میکرو آموزش

افرادی که به نوعی در زمینه یادگیری مبتکر هستند، جذب بالایی را از سوی میکرو آموزش (آموزش هایی با سایزهای کوچک شده) دریافت کرده اند. در این مطلب در مورد امکاناتی که این نوع از یادگیری به ما ارائه می دهد صحبت می کنیم.

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 6 اسفند 1394 ساعت: 11:06

 

MOOCs مخفف Massive Open Online Course بوده که در هر یک از دوره ها چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش هستند. تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه های مختلف برای دانشجویان را انتخاب کنند.


بزرگترین مزیت این دوره ها رایگان بودن و یا ارائه آن ها با پایین ترین قیمت است. این دوره ها چه برای افرادی که دارای مدارک دانشگاهی هستند و چه افرادی که آموزش های دانشگاهی را فرا نگرفته اند به عنوان یک فرصت به شمار می آید. در قرن 21 پلتفرم هایی که بتوانند MOOCs را حمایت کنند بسیار به چشم می خورند اما عمده آن ها تحت وب بوده و نیازی به نصب برنامه بر روی ویندوز یا مک نخواهد بود و این خود انگیزه ای برای گرایش افراد به سمت این دوره هاست و می توان بهبود مستمری را بر روی آموزش ها مشاهده کرد و به دنبال آن از بین رفتن مرزها را در پی خواهد داشت. این پیشرفت سریع موجب می شود دوره های MOOCs منابع آسانی برای رشد فرد باشند. می توان گفت این دوره ها چشم انداز خاصی را پیش روی افراد قرار می دهد.


پایگاه آموزش دوره های MOOCs
اگرچه گزارش های اخیر نشان دهنده آن است که دوره های آنلاین نمی توانند جایگزین آموزش های سنتی می شوند اما نمی توان از این حقیقت گذشت که دوره های MOOCs یک روش کارآمد در آموزش را ارائه داده که مطابق با نیازهای دانشجویان در عصر حاضر و دنیای مدرن است. همچنین این دوره ها توسط اساتید مشهوری ایجاد شده و جای تعجب نیست که این دوره ها بالاترین استانداردهای آموزشی برخوردارند. برای یافتن رابطه ای بین MOOCs و تعلیم و تربیت جدول زیر می تواند توضیح خوبی داشته باشد چرا که مزایای کلیدی را عنوان کرده و مزیت های خاص این دوره ها برای آموزش را بیان می کند.

مشخصه های MOOCs و مزایای آن
خصوصیت MOOCs مزیت های آموزشی
آموزش به صورت آنلاین اثربخشی آموزش به صورت آنلاین
برگزاری تکالیف و آزمون ها به صورت آنلاین بازبینی آموزش
ارائه کوییزها و ویدئوهای کوتاه ارائه آموزش در سطح بالا
بهره مندی از آموزش به صورت فردی یا گروهی افزایش امکان یادگیری از طرق مختلف
ویدیوهای کوتاه افزایش توجه و تمرکز افراد
بحث های آنلاین انجام و آموزش تکالیف به صورت گروهی


هدف از ارائه این مطلب بیان ویژگی ها و خصوصیات دوره های MOOCs با جزییات بیشتر است. از جمله بارزترین خصوصیات MOOCs می توان به ارائه آنلاین آن ها اشاره کرد و این خصوصیت خود موجب تمایز MOOCs از دوره های سنتی خواهد شد. وجود اکو سیستم جدید در این دوره ها موجب توسعه مهارت شخصی و حرفه ای اشخاص می شود.


دوره های MOOCs چقدر طول می کشد؟
اگر چه ممکن است فکر کردن به این موضوع که افراد در صورت نداشتن هیچ فرصتی برای یادگیری به سمت آموزش از طریق MOOCs روی می آورند، منطقی باشد اما تحقیقات خلاف این موضوع را ثابت کرده و شگفت انگیز است که بیان کنیم بخش بزرگی از این دوره ها را افراد با فعالیت های بالا و یا دارای مدارک دانشگاهی (دارای تحصیلات تکمیلی) تشکیل داده اند.

گزارش نشان می دهد دوره های آنلاین نمی توانند جایگزین آموزش های سنتی می شوند اما نمی توان از این حقیقت گذشت که دوره های MOOCs یک روش کارآمد در آموزش را ارائه داده که مطابق با نیازهای دانشجویان در عصر حاضر و دنیای مدرن است. همچنین این دوره ها توسط اساتید مشهوری ایجاد شده و جای تعجب نیست که این دوره ها بالاترین استانداردهای آموزشی برخوردارند.


براساس مطالعات دانشگاه پلسینوانیا،  83 % از دانشجویان کلاس های آنلاین (MOOCs) در حال حاضر کسانی هستند که دارای مدارک کاردانی یا کارشناسی بوده و بدیهی است که این افراد کارمندانی هستند که دارای مهارت بوده و در جهت بهبود مهارت های خود به سمت این دوره ها کشیده می شوند.
ادامه دارد...

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک

بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک

بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 123 تاريخ : سه شنبه 4 اسفند 1394 ساعت: 18:41